Avioehto avioliitossa Thaimaalaisen naisen kanssa

Yleistä keskustelua Thaimaasta

Valvojat: pressa, truat

Avioehto avioliitossa Thaimaalaisen naisen kanssa

ViestiKirjoittaja hese » 24.7.2005 19:36

Hei!
Viimeisessä klubilehdessä oli seikkaperäinen kirjoitus naimisiin menosta Thaimaalaisen kanssa. Kun avioliitosta tulee virallinen Suomessakin niin, miten mahdollisissa erotilanteissa tai toisen puolison kuollessa, tapahtuu perinnön jako? Voiko ns. avioehdon sopia ennen avioliittoa? Thaimaassahan, mikäli olen oikein ymmärtänyt, avioliitossa syntynyt vanhin, poika?, perii kaiken. Voisiko joku selventää näitä perinnön jakokysymyksiä?
Onko avioliitto legalisoitava myös Suomessa viralliseksi, jos asettuu asumaan Thaimaahan?
Tässä hieman sekavia kysymyksiä, mutta toivoisin selventäviä vastauksia.

-hese-
-hese-
hese

ViestiKirjoittaja Phyng » 25.7.2005 1:43

Thaimaassahan, mikäli olen oikein ymmärtänyt, avioliitossa syntynyt vanhin, poika?, perii kaiken.

Ei kait se noin sentään mene ? Jonkin verran olen sivusta seurannut erästä perinnönjakoa . Lapsia oli monta ja kyllä ne kaikki maasta siivunsa saivat. Möivät ja vaihtelivat niitä sitten keskenään. En tosin tiedä menikö se jako jonkun testamentin mukaan vai miten .
Phyng

Avioehto ym

ViestiKirjoittaja expat » 25.7.2005 9:14

Phyng kirjoitti:
Thaimaassahan, mikäli olen oikein ymmärtänyt, avioliitossa syntynyt vanhin, poika?, perii kaiken.

Ei kait se noin sentään mene ? Jonkin verran olen sivusta seurannut erästä perinnönjakoa . Lapsia oli monta ja kyllä ne kaikki maasta siivunsa saivat. Möivät ja vaihtelivat niitä sitten keskenään. En tosin tiedä menikö se jako jonkun testamentin mukaan vai miten .

Tuo Phyng viimeinen lause sanoo kaiken oleellisen.
Eli mikään ei ole 100 varmaa kun thaimaasta "puhutaan" .
Jos nyt kuitenkin jotain kokemuksia asista.
Ensin nyt vaikka suomessa.
1) Jos on suomessa mennnyt naimisiin ihan minkämaalaisen kanssa tahansa ,niin avioehdon voi tehdä joko ennen avioliiton solmiamista ,sen yhteydessä tai sen jälkeen.
(Löytyy hyvää tietoa kun laittaa Googlen hakuun avioehto )
2) Jos avioliitto on virallisesti solmittu Thaimaassa niin , että voitaisiin tehdä avioehto sopimus joka kattaisi suomalaisen puolison suomen omaisuuden , niin avioliitto on virallitettava suomessa ja sen jälkeeen tehdä avioehto suomessa.

Sitä mikä thaimaassa on perintökaari lain mukaan ,en tiedä :roll:
Käytännössä kuitenkin ns."tavallisten" perheiden kohdalla se lapsista joka viimeeksi jää asumaan (heitä hoitaen)vanhenpiensa kanssa , useimmiten ihan käytännön syistäkin on se nuorin tytär .
Se joka tapuksessa perii vanhempansa tai käytännössä sen joka on viimeisinpänä kuollut.
Tämä kaikki juontuu siitä, että silloin kun joku lapsista muuttaa pois kotoaan ,avioituu tai joistain muista syistä ,hän luopuu samalla perintöosuudestaan.
Hän kyllä saattaa luopuessaan ja pois muuttaessaan saada jotain ns. perintöä.
Joissain tapuksissa joku tyttäristä tuo kotivävyn ja he hoitavat tyttön vanhukset ja näiden kuoleman jälkeen perivät omaisuuden.
Jos on maata ,niin sitä voidaan myös jakaa silloin kun näitä poismuuttoja kotoa tapahtuu.

Pitää kuitenkin huomata ,että jos farang on vaikka maksanut vaimonsa ostaman maan ja rakentanut sille tontille talon , niin hänellä ei eron sattuessa ole mitään oikeusia niihin.
Kun maa ostetaan vaimon nimiin ,on aviomiehen annettava kirjallinen vakuutus sittä että maan ostoon käytetyt rahat eivät ole häneltä peräisin, eli maa kirjataan vaimon omaisuudeksi .
Ok. voihan sen talon tiimoilta tapella :lol: ,mutta mihinkäs sitä voisi viedä ja kun ei ole näyttöä että farang sen omistaa ja on maksanut ,niin ei sitä voi edes rikkoa , siitäkin tulee kovat rapsut jos niin tekee.
ts. Se raha jonka avioliiton myötä thaimaahan sijoittaa ,asuuko sitten vakituisesti tai tilapäisesti lomillä käydessään on syytä kirjata heti sijoittaessaan luottotappioihin :idea: :wink:
Pitää myös huomata se ,että jos vaimo sattuu kuolemaan .kun perhe asuu thaimaassa, ei farang aviopuoliso ole se vaimon omistaman maan perillinen vaan vaimon suku ,ellei satu olemaan yhteisiä virallistettuja lapsia .
Tällaisia ovat näkymät :roll: :lol: pitää kuitenkin huomioida että erillaisia tapoja on useampia siinä miten perintöä jaetaan , se kuitenkin on "varmaa" että farang ei kuulu perijöitten joukkoon :wink:
Sanovat, että olen väärällä tiellä, vaikka kuljen omaani.
-khao chai mai ?
Käyttäjän avatar
expat
Jäsen

ViestiKirjoittaja Phyng » 26.7.2005 2:20

Se raha jonka avioliiton myötä thaimaahan sijoittaa ,asuuko sitten vakituisesti tai tilapäisesti lomillä käydessään on syytä kirjata heti sijoittaessaan luottotappioihin

:D :D :D Joo, mammonaahan se vaan on ! Ei pelaa se joka pelkuri on.
Phyng

ViestiKirjoittaja Hans Lankari » 4.8.2005 12:07

"se kuitenkin on "varmaa" että farang ei kuulu perijöitten joukkoon "

Itse asiassa ulkomaalainen VOI periä. Jopa maata!
Irtainta omaisuutta aivan rajoituksetta.

Tarkennusta itse kirjoittamaani edellä:
Nyt tästä on viime aikoina ollut ristiriitaista tietoa mutta
19 1. 2002 on Department of Lands antanut tiedotteen, josta nettisivuillensa (http://www.dol.go.th/guide/land_080745_eng.htm) on tullut 8. 4. 2005 maininta jossa sanotaan että ulkomaalainen voi omistaa maata mm. jos hän on suora perillinen thaimaalaiselle, kuitenkin ostamalla tai muutoin hankkmiensa maiden kanssa yhteensä, korkeintaan 1:n rain asuintarkoitukseen, teolliseen tarkoitukseen 10 raita tai maanviljelyyn 10 raita.

Luonnollisestikin meistä tavallisista Orimattilalaisista ei ole perimään yhtään mitään thaikuilta vaan edellytetään että toinen vanhemmista vähintään on thaikku.
Mutta esim minun lapseni saavat perimällä sen mitä minulta ja akalta jää... eli todennäköisesti häpeällinen maine sukunimestään ja nippu velkakirjoja :D

(Tuon maanomistusartikkelini aikoinaan kirjoitinkin siis siitä näkökulmasta mikä koskee meitä 100%:sia falangeja. Tämä periytyvyys ei oikein sinne sopinut mutta mistäs minä tiedän vaikka te kaikki muut klubilaiset olisitte puolithaikkuja :D Meidän äitee on tietääkseni kohtuullisen suomalainen ja isäsät meillä aitin kanssa on sen verran vahva oletus että kai sekin on suomalainen...)
Hans Lankari

ViestiKirjoittaja Hans Lankari » 4.8.2005 13:11

No voi jeesus sentään! Tää meni taas tähän:
Eli kun pilkunnussija olen niin en saanut rauhaa asialle. Minua alkoi kaivella että miten tuo periytyvyys oikein menee ja kuka on siis se oikeutettu perillinen jos tosiaan on maasta kyse.
Se mitä sitten sain tässä tongittua selville on että Thai laissa on 6 perillisiksi määrittyä kategoriaa ja heidän perintäoikeus ILMAN TESTAMENTTIA on: lapset, vanhemmat, täysiveriset sisarukset, sisarpuolet sekä sedät, enot ja tädit. Sitten on puoliso jolla on perintäoikeus tietyin ehdoin... ja meitä kiinnostava ehto on että maata ei ulkomaalainen saa periä.
Nyt menee sitten ristiin Land Code 93 ja 94.
93 antaa periä maata mutta 94 kieltää ukomaalaisen omistamasta maata. Eli se mitä tapahtuu on että kun ulkomaalainen perii maan, niin Land Department ei tätä omistussuhdetta hyväksy eikä sitä kirjata, vaan toteaa omistusuhteen laittomaksi. Tälloin ulkomaalainen saa 180 päivää - 1 vuoden aikaa hukata maa.
Hans Lankari

Paluu Avoimet keskustelut aiheesta Thaimaa